Integracja Sensoryczna

Centrum Terapii i Rozwoju Dziecka

Aurin

Integracja sensoryczna

Bajkoterapia z udziałem psa i kota

Zapraszamy na unikalne zajęcia bajkoterapii z udziałem psa, skierowane do dzieci nieśmiałych. Jest to cykl 6 spotkań terapeutycznych w niewielkiej grupie, nastawiony na rozwój kompetencji społecznych i budowanie pewności siebie dziecka. Pracujemy z wykorzystaniem bajkoterapii - czyli specjalnych bajek terapeutycznych, których bohaterowie przeżywają podobne rozterki i wątpliwości co dziecko, a następnie znajdują rozmaite rozwiazania. Obecność psa na zajęciach sprawia, że dzieci łatwiej nawiązują kontakt, szybciej się otwierają i nabierają zaufania - zarówno do terapeuty, jak i grupy.

Bardzo ważne na naszych spotkaniach są emocje. Rozmawiamy o nich, nazywamy, utwierdzamy dziecko w tym, ze to co czuje jest prawdziwe i nie podlega ocenie dobre/złe. Dziecko ma prawo czuć się w różny sposób i dopiero nazwanie uczuć, oswojenie ich i zaakceptowanie daje punkt wyjścia do zmiany. Zaakceptowanie własnych odczuć i emocji pozwala także zaakceptować siebie i powiedzieć sobie "jestem w porządku, mam prawo czuć się tak, jak się czuję"

Nieśmiałe dziecko

Dziecko w miarę rozwoju stopniowo doświadcza coraz szerszej przestrzeni wokół siebie. Nie zawsze jest jednak w stanie poszerzać swój obszar działania bez lęku.

Nowe sytuacje, miejsca, kontakty okazują się często trudne dla dziecka, bo są zupełnie inne od dotychczasowych doświadczeń, a przez to nie zawsze zrozumiałe. Często też dziecko nie jest wystarczająco dobrze przygotowane do wejścia w nowe role, do odnalezienia się w nowej sytuacji. Nie zawsze też udaje się uniknąć w nowym miejscu przykrych dla dziecka sytuacji – jak ból (wizyta u lekarza), konflikty lub agresja ze strony innych dzieci (przedszkole) lub nie zawsze adekwatne reakcje dorosłych (szkoła).

Jeśli dziecko choć na chwilę utraci w takiej sytuacji poczucie bezpieczeństwa, będzie później źle ten moment wspominać. Złe wspomnienia i skojarzenia z nową sytuacją, miejscem, wspomnienie dyskomfortu, jaki tej sytuacji towarzyszył może powodować uraz i niechęć do zmierzenia się z jakąkolwiek inną zmianą lub nowością.

„Nowe” zaczyna oznaczać dla dziecka „trudne”, czasem nawet „straszne”. W taki sposób nadmierny lęk może pojawiać się automatycznie w każdej nowej sytuacji.

Mechanizm ten można przerwać poprzez zmianę sposobu myślenia i reagowania dziecka.

Od czego zacząć ?

Ważne jest, by oswajanie lęków zaczęło się od nazywania uczuć. Uczmy dzieci nazywania emocji, otwartości, zgody na obecność lęków i nie zaprzeczania im.

Zamiast: „nie ma się czego bać!, to nie boli”, albo „nie bój się, wszystko będzie dobrze”, lepiej powiedzieć: „wiem, że się trochę boisz, ale......będę przy Tobie, ..wierzę, że dasz sobie radę, ...warto zobaczyć, jak tam będzie, ...trochę będzie bolało, ale przejdzie itd.”

Jak wspierać dziecko?

W bajkach terapeutycznych bohaterowie mają podobne problemy. To w nich dziecko odnajduje własne uczucia i emocje. Zjawisko projekcji pozwala przenieść swoje problemy na zwierzątko lub stworka, borykającego się z podobnymi kłopotami, z których jednak znajduje skutecznie wyjście.

Po wysłuchaniu bajki dziecko myśli: „skoro on znalazł rozwiązanie w podobnej do mojej trudnej sytuacji, to ja również je znajdę. Może spróbuję tak jak on”.

Dlatego warto czytać bajki o charakterze terapeutycznym. Zawierają one dużo prostych odniesień do świata realnego oraz proste podpowiedzi, jak sobie radzi w konkretnych sytuacjach.

Co ćwiczyć z dzieckiem?

Warto podpowiadać dziecku konkretne sposoby reagowania, podsuwać potrzebne zwroty, tłumaczyć gesty, potrzebne w kontaktach z innymi dziećmi i dorosłymi.

Czasem jednak dziecko nie ma od kogo się nauczyć w przydatnych w różnych sytuacjach zwrotów i zachowań. Jeśli dziecko jest na tyle otwarte, by nam opowiadać o wszystkich konfliktach i problemach z kolegami w przedszkolu lub szkole, starajmy się podpowiadać, jak może w takich sytuacjach reagować. Trudniej będzie, jeśli dziecko stroni od grupy i jednocześnie nie chce się dzielić swoimi kłopotami z rodzicami lub nie umie nazwać problemu, co jest absolutnie normalne w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
W takiej sytuacji najlepszy będzie trening umiejętności społecznych w małej grupie rówieśniczej.

Nasze zajęcia: Bajkoterapia z udziałem psa

Trening obejmuje naukę: zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementów.

Na każdych zajęciach obecny jest PIES lub KOT. Jego milcząca, radosna i wspierajaca obecność i merdajacy ogon dodają dziecku otuchy, budują poczucie bezpieczeństwa w grupie i dają radość ze spotkania. Pies na prawdę się cieszy, że widzi dziecko, chce się z nim pobawić, nawiązać kontakt. Nie ocenia dziecka, nie śmieje się z niego, nie dokucza. Daje czas potrzebny na oswojenie się z sytuacją i pozwala dziecku być liderem w tej relacji - są to cechy, które w relacji z rówieśnikami czy dorosłymi występują niezwykle rzadko.

Obecność kota jest zupełnie inna. Koty są nieco "nieśmiałe", mają swoje kocie sprawy, a jednocześnie, jeśli dziecko włoży nieco wysiłku w "oswojenie" kota, okazuje się, że są cudownymi towarzyszami zabaw. Przy kocie to dzieci muszą się postarać, żeby przełamać kocią nieśmiałość. Dzięki wielu doświadczeniach zebranych w ubiegłych latach nasz zespół potrafi pracować zarówno z kotami, jak i psami i doskonale wykorzystuje psie i kocie wsparcie w pracy z dziećmi.

Zajęcia odbywają się w bajkowej sali w... piwnicy AURIN. Jest to miejsce tajemnicze, trochę straszne, a trochę magiczne. Oddzielone od innych zajęć daje dzieciom poczucie intymnosci oraz wyjątkowości. Tajnym przejsciem do krainy bajek przechodzą tylko nieliczne dzieci, a w tej podróży towarzyszy im pies.

Jak budować wiarę we własne możliwości dziecka ?

Za każdym razem, gdy u dziecka uda się zauważyć nawet najmniejsze osiągnięcia, postępy w pokonywaniu własnych ograniczeń w zakresie kontaktów rówieśniczych, trzeba je za to bardzo mocno chwalić, a później w sytuacjach trudnych przypominać o tym sukcesie.

Cenne jest też uznanie w innych obszarach działania dziecka (sport, rysowanie, budowanie z klocków, układanie puzzli). Warto, więc przyjrzeć się, co dziecku sprawia przyjemność i daje satysfakcję, i zadbać o rozwój tej aktywności.

Ważne, by dziecko miało możliwość zaczynać od wyzwań na miarę jego możliwości. Dlatego zacznijcie od zapraszania do domu jednego kolegi, a nie całej grupy. Umówcie się z kolegą dziecka i jego rodzicami na wyjście na znany plac zabaw, zamiast do ciemnego kina na film, w którym w ciągu pierwszych pięciu minut główny bohater traci mamę, co niestety nader często jest kanwą opowieści rysunkowych.

Dobrą okazję do budowanie wiary we własne siły tego są również zajęcia w małej grupie rówieśniczej. W grupie zbyt dużej lub niedopasowanej wiekowo dziecko jest narażone na duży stres i niepotrzebne ryzyko porażki.

Cykl „Bajek o zwierzętach” powstał z myślą o dzieciach nieśmiałych.

Podstawę zajęć stanowią bajki o charakterze terapeutycznym, które mają na celu:

Bohaterami bajek są zwierzęta, które żyją w świecie rządzącym się ludzkimi prawami. Mają zatem takie problemy jaki dzieci: boją się nowych sytuacji, czują lęk przed odrzuceniem przez grupę, czują się zagubione lub niezrozumiane, nie posiadają wystarczającej wiary we własne możliwości.

Charakterystyczne cechy zwierzątka będącego bohaterem bajki oraz jego położenie, pomaga opisać problem z jakim się dziecko boryka w sposób przemawiający do jego wyobraźni.

Na pierwszym spotkaniu dzieci słuchają bajki o zwierzętach zgromadzonych na Arce Noego, podczas której dowiadują się, że każdemu została dana jakaś wyjątkowa cecha, która odróżnia go od innych i która nadaje mu wyjątkowy charakter. Dowiadują się też, że każdy ma jakąś cechę, która może mu utrudniać codzienność, ale to nie jest nic złego, bo może nauczyć się z tym sobie radzić.

Podczas następnych spotkań poznajemy rozterki i przygody kolejnych zwierzątek, dzięki którym dowiemy się jak radzą sobie one ze swoimi problemami. W trakcie zajęć próbujemy nazwać i przećwiczyć te sposoby.

W cyklu znajdą się też bajki terapeutyczne dla dzieci nieśmiałych opracowane przez uznanych autorów, takich jak pani Grażyna Molicka. Korzystamy też z mniej znanych i trudniej dostępnych publikacji bajek terapeutycznych oraz opracowań własnych. Czytaniu bajek towarzyszą ćwiczenia i zabawy plastyczne oraz teatralne pozwalające nazwać, wyrazić i odreagować emocje, jak również skutecznie nawiązać kontakt z grupą.

Zapisy na zajęcia

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego: 606 489 555
lub mailowego: biuro@aurin.pl

Zajęcia odbywają się we wtorki o 18:00. Najbliższa grupa rusza 27 lutego